A
As - asem określa się taką piłkę serwisową, której przeciwnik nie jest w stanie dotknąć swoją rakietą.
Antykros - Po kilku uderzeniach krosowych zawodnik odbija piłkę w innym kierunku.
Aut - piłka poza polem gry - aut jest dopiero wówczas, gdy piłka jest całym swoim obwodem po zewnętrznej stronie linii.
Alley - obszar kortu singlowego powiększony o teren do gry w debla.
Approach shot - uderzenie z końcowej linii kortu, które przygotowuje dobrą pozycję przy siatce.
Australian doubles formation - pozycja używana w deblu, gdzie serwujący i jego partner znajdują się po tej samej stronie kortu.
B
Bekhend - uderzenie z lewej zewnętrzną stroną rakiety (u praworęcznych; u leworęcznych będzie to uderzenie z prawej, choć nadal zewnętrzną stroną rakiety).
Backcourt - teren pomiędzy linią końcową kortu(pole martwe), a serwisową.
Backspin - odwrócona rotacja piłki w locie.
Ball toss - wyrzucenie piłki do góry przy serwisie.
Baseline - linia rozgraniczająca wielkość kortu.
C
Contre pied - uderzenie na "przeciwnogę". Chodzi po prostu o posłanie piłki w kierunku przeciwnym w stosunku do oczekiwanego przez przeciwnika i kierunku jego biegu, a zatem znajdującego się w nierównowadze, z ciężarem ciała na niewłaściwej nodze, co uniemożliwia mu natychmiastową reakcję. Zagranie na przeciwkrok jest na ogół kończące.
Czop - uderzenie nadające piłce rotacje wsteczną, przy czym w odróżnieniu do slajsa czopem uderza się piłkę wyższą, w każdym razie znajdującą się powyżej siatki.
Centerline - linia oddzielająca dwa pola serwisowe.
Chip shot - miękkie głębokie uderzenie ze wsteczną rotacją prawie dotykające siatkę zmuszając zawodnika przy siatce do zgrania woleja defensywnego, często używane przy returnach.
D
Drive - uderzenie na ogół z głębi kortu, mocne, z bardzo niewielką rotacją, inaczej nazywane uderzeniem płaskoliftowanym.
Double fault - podwójny błąd serwisowy, czyli dwa serwisy były autowe.
Drive volley - wolej grany z powietrza z uprzednim zamachem i rotacją awansującą.
Drop shot - bardzo delikatne zagranie spadające tuż za siatką.
Drop volley - to samo zagranie jak dropshot, tylko grane z pozycji wolejowej.
F
Forhend - uderzenie z prawej wewnętrzną stroną rakiety ( oczywiście u praworęcznych; u leworęcznych będzie to uderzenie z lewej, choć także wewnętrzną stroną rakiety).
G
Gem - ważna część seta. Seta rozgrywa się do 6 wygranych gemów.
K
Kontratak - poczynania na korcie umożliwiające zawodnikowi dojście do siatki przy równoczesnym wyeliminowaniu z tej pozycji przeciwnika.
Kort - plac do gry w tenisa o wymiarach 23,77 - 8,23 do gry pojedynczej i 23,77 - 10, 97 m do gry podwójnej. W połowie długości kort przecina siatka, która ma wysokość 0,915 m a po bokach 1,06 m.
Kros - uderzenie piłki po przekątnej kortu, rozróżnia się krosy forehandowe i backhandowe, krosy wolejowe, a nawet smecze i serwisy po krosie.
L
Lift - uderzenie piłki z rotacją awansującą(postępującą). Owa rotacja awansująca sprawia, że piłka po odbiciu się od podłoża nabiera przyśpieszenia.
Lob - uderzenie pozwalające przerzucić piłkę wysokim łukiem ponad przeciwnikiem.
Lob liftowany - lob, podczas którego zawodnik nadaje piłce rotacje awansującą. O ile zwykły lob zazwyczaj jest obronny, o tyle lob liftowany może być uderzeniem atakującym.
M
Mixed doubles - mecz zawierający dwie drużyny składające się z jednego mężczyzny i jednej kobiety.
Moon ball - bardzo wysoka piłka grana na końcową linie, zazwyczaj służy do zmiany tempa.
P
Passing shot - uderzenie, które sprawia, że piłka mija zawodnika znajdującego się przy siatce lub do niej podążającego.
Piłka długa - piłka plasowana pod linie końcową kortu. Strefa piłki długiej obejmuje 2-3 m końcowej części kortu.
Piłka krótka - piłka plasowana w okolice linii serwisowej na polu przeciwnika.
Półwolej - uderzenie wykonywane natychmiast po zetknięciu się piłki z nawierzchnią kortu. Najczęściej stosuje się je w drodze do siatki lub podczas gry przy siatce, rzadko z głębi kortu.
R
Return - uderzenie forhendem lub bekhendem, bywa że i lobem, piłki którą przeciwnik wprowadził do gry serwisem.
Rotacja - ruch kołowy piłki wokół własnej osi, oczywiście podczas lotu, rozróżnia się rotację awansującą, wsteczną i boczną.
S
Serwis - wprowadzenie piłki do gry mocnym uderzeniem. Polska nazwa serwisu - podanie.
Slajs - uderzenie piłki z rotacją wsteczną lub wsteczno - boczną; inaczej nazywa się to uderzeniem ciętym lub podciętym.
Smecz - zbijanie wysokiej piłki zagrywanej przez przeciwnika lobem. Smecz uderzany jest z ponad głowy bezpośrednio z woleja, ale także po wysokim odskoku piłki od nawierzchni kortu.
T
Tie-break - wprowadzony kilkanaście lat temu gem rozstrzygający, rozgrywany na ogół przy stanie seta 6:6. Zawodnik rozpoczynający ów gem serwuje na stronę forhendową; po rozegraniu pierwszej piłki przeciwnik serwuje dwukrotnie i dalej już na zmianę zawodnicy mają po dwa serwisy. Gra się do 7 punktów, przy czym powinna być różnica 2 punktów.
Topspin - uderzenie piłki z bardzo silną rotacją awansującą; owa bardzo silna rotacja nadawana jest piłce przez dodatkowy, "nakrywający", ruch nadgarstka ręki, w której zawodnik trzyma rakietę.
U
Uderzenie atakujące - wejście zawodnika wchodzi na piłkę, czyli uderza ją na linii wnoszącej po odbiciu się jej od podłoża.
Uderzenie kończące - to po prostu takie uderzenie, po którym zawodnik zdobywa punkt.
W
Wejście na piłkę - oznacza uderzenie piłki znajdującej się na linii wznoszącej po odbiciu się od podłoża. Przy takim uderzeniu zawodnik musi zrobić krok lub dwa do przodu i stąd owo "wejście na piłkę".
Wolej - uderzenie piłki z powietrza.
Wymiana - wielokrotnie uderzanie piłki przez przeciwników, na ogół z głębi kortu, ale zdarza się także wymiana wolejowa, np. w deblu.